Alla inlägg under juni 2010

Av Andreas Gustafsson - 28 juni 2010 18:21

Det kändes ovanligt att jobba i fre när man visste att alla, nästan, firade midsommar där hemma. Men det rådde Magnus (kollega) och jag bot på i lördags. Vi åt på ett 7-stjärnigt hotell (trodde 5 var max) som hade lax! Det var lunchbuffé med kallrätter och varmrätter av alla de slag och bäst av allt, efterrätter! Hotellet heter Leela Palace. Det är ett pampigt gammalt palats som har gjorts om till hotell. 


Jag fick förresten fira midsommar en kort stund på Styrsö, Cicci hade med sig dator och kamera så jag kunde vara med via Skype, det var ett annorlunda midsommarfirande minst sagt, men minnesvärt.


I lör köpte jag en ny mobil eftersom min gick sönder strax innan jag åkte iväg. Jag hittade en och betalade, men så ville de ha en kopia av mitt pass också och det hade jag inte med mig. Då erbjöd expediten skjuts, så vi åkte hem till hotellet och hämtade passet. Det löste sig på ett smidigt sätt.


I Bangalore håller en ny metro på att byggas. Den första etappen kommer att stå klar i slutet av året. Nedan är ett kort på en del av den. Husen som ligger intill har de bara huggit av till förmån för metrobanan.


                                      


Ha de gott i den svenska sommarvärmen som jag har hört att ni har!



Av Andreas Gustafsson - 25 juni 2010 15:56

Här kommer en midsommarhälsning, filmade en kort sekvens igår när jag skulle ut och äta. Det är ingen som höjer på ögonbrynen i Bangalore över att det är midsommarafton idag.


Ha en härlig midsommar!


Av Andreas Gustafsson - 20 juni 2010 12:16

Kunde inte låta bli att titta på bröllopet igår, var nog inte ensam om det, svt sände live på nätet. Det fungerade hyfsat, det hackade var 10s ungegär. Sunday Times of India, Bangalore, hade en kort artikel med foto om bröllopet i dagens tidning.


Den första veckan har gått väldigt fort. Har åkt riksha från jobbet på em. Det är en upplevelse, ganska häftiga, som en moped på tre hjul. Idag såg jag en pimpad riksha med egen ljudanläggning, ojää. 

Började att göra en resa i den indiska maten, men magen ville inte vara med hela veckan. Gick därför över till lite säkrare mat såsom mc'donalds. Tur att de har ett välkänt varumärke, hade inte hittat det genom att läsa på indiska.

  


Idag vaknade jag upp till strålande sol, säkert över 30 grader. Var ute  såg mig omkring, fick köpt ett par sandaler, det blir för varmt med vanliga skor. Sedan var jag på KFC (som mc'donalds) och åt. Fick en bricka som vanligt med dricka, hamburgare och pommes, greppade den med min vänsterhand. I min högra hand höll jag kassen med sandalerna. Jag började att promenera upp för trappan till andra våningen, halvägs upp snubblade jag och tappade min bricka, all dricka rann ut, pommefritten likaså. Hann knappt resa mig upp innan tre anställda hjälpte mig, tog min bricka, visade mig till ett bord, sa att jag skulle få en ny samt frågade om jag ville ha vatten under tiden som jag väntade. Det kallar jag service! Kommer att gå dit igen :-) De spelade Roxette i högtalarna också.


Nedan är kort utanför hotellet som jag bor på för tillfället, fasaden är något finare än vad som döljer sig inomhus, men det är helt ok. Påminner lite om pang i bygget, en kypare säger okej till allt, även om man ställer en fråga.

     


Trafiken är som sagt väldigt livlig, såg min först mc-krock igår kväll, det gick inte fort men mannen på den ena mc:n föll omkull. Reste sig raskt, plockade upp två stora kassar och fortsatte sin resa, detta samtidigt som alla tutade för att komma fram.


Nedan är två kort jag tog när jag var ute och gick idag. Vä: En familj försöker att korsa en trafikerad gata. Hö: Byggställning som jag är glad över att inte behöva använda för renovering av tak hemma, antar att mina bröder också är glada över det.


     


Ha de gott!

Av Andreas Gustafsson - 14 juni 2010 17:30

Anlände till Bangalore airport strax efter midnatt. Jag var bland de sista som fick väskan på flygplatsen, tankarna började snurra om vad jag skulle göra om väskan hade kommit bort, men jag behövde inte fullfölja det spåret, puh!

 

Utanför flygplatsen väntade transport till hotellet. Kom dit ca 02:30, steg in i ett varmt och instängt hotellrum som inte hade vädrats på ett tag (kändes det som). Slog på ac:n och somnade gott till det vinande ljudet från fläkten.

 

Blev hämtad vid 10:30 för att åka till Semcon och träffa kollegorna. Det är snarare regel än undantag att tuta sig fram längs vägarna märker jag, både åt höger och vänster. Trafikflödet justeras hela tiden, åker de flesta mot samma håll tas också de motgående körfälten i anspråk, de ska ju inte behöva stå tomma...

 

På em var jag ute och gick en sväng, köpte en detaljerad karta över Bangalore, hade tänkt vara ute en stund men så började det ösregna så det var bara att ta sig hem fortast möjligt. Regnet höll upp lite senare, tog mig ut och köpte mat. Fick se upp för några kor som gick på vägen.

 

  

 

Från rummet har jag utsikt mot bakgården, där är det ganska lugnt, har bara sett en vakt promenera runt, samt en fågel (som jag inte kan namnet på) sitta i trädet och kuttra.

  

So long!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards