Direktlänk till inlägg 8 november 2010

Goa gubbar goes Goa

Av Andreas Gustafsson - 8 november 2010 15:28

Hej!

Det har varit långhelg här i Bangalore. Diwali har firats med smällare och fyrverkier i dagarna två. Jag var ute och kollade på fyrverkerierna i fredags kväll och var glad att jag inte träffades av någon raket.

I detta inlägg tänkte jag berätta om den sista semesterveckan. Jag avslutade det förra med att John kom hit på fredagsnatten. Lördagen började med att vi åkte ut och åt lunch. Eftersom John uttryckt lite oroligheter gällande maten ville jag att han skulle äta bra mat första dagen, därför åkte vi till Leela's Palace och satt vid deras uteservering.

På kvällen var vi och kollade på en Bollywoodfilm. De pratade hindi men som tur var flikade de in några engelska fraser emllanåt. Tack vare det kunde vi följa med hyfsat.

Dagen efter åkte vi till en djurpark strax utanför Bangalore, Bannergatta-parken. Nu skulle vi äntligen få se en levande tiger! Det var en ganska stor park. Man åkte runt i små bussar med galler för fönstren, kändes nästan som en fångtransport. Tigrar, lejon, björnar och hjortar hade egna parker som de kunde strosa omkring i. Efter rundturen gick vi runt i en annan del av parken där man bland annat kunde bli klappad av en elefant, men först efter att man höll fram en sedel som den elegant sög till sig i snabeln.

Innan Cicci åkte hem var vi ute på shopping i Bangalore. Vi åkte kl 11 på fm och kom hem kl 20 på kvällen. Det är rekord för mig i att vara ute på shopping, men jag måste tillägga att vi spenderade några av dessa timmar med att bara förflytta oss med bil. Vi fick köpt indiska kläder till var och en av oss, på kvällen tog vi ett tradtionsenligt familjefoto.

På tisdagskvällen packade vi alla tre, Cicci skulle åka hem och John och jag skulle åka till Goa dagen efter.

Vår resa till Goa började inte så bra. Först var vår chaufför sen, sedan kokade bilen efter halva resan. Vi började att ge upp hoppet om att hinna med flyget. Vi bytte då till en riksha som skulle köra oss till närmsta buss/taxistation. Vi kom dock bara ca 50 m då vi fick väja för en annan riksha som kom ut framför oss från en tvärgata, varav vi välte. Det gick bra, vi fick hjälp att stiga ut ur rikshan av förbipasserande. De välte tillbaka rikshan och vi fortsatte vår färd. Vid det här laget hade vi definitivt gett upp våra planer på att hinna med flyget.

Vi kom fram till flygplatsen 15 min efter att incheckningen stängt. Väl framme förklarade vi vad som hade hänt, först beklagade de och sa att det var för sent, sedan ändrade de sig och sa att vi skulle hinna med om vi skyndade oss. Vi sprang i stort sett rakt igenom säkerhetskontrollen och vidare till gaten, vi hann mot alla odds!'

I Goa kunde vi slappna av på kvällen. På hotellet fanns det en pool som vi kunde använda, vi förberedde oss dock direkt för stranden, bara för att få den rätta känslan.

På torsdagen var vi vid stranden större delen av dagen, vi varvade det med att vara vid hotellets pool. Det var strålande sol och inte för trångt på stranden, snarare tvärtom, det var väldigt tomt. Några ryssar var de enda turisterna vi såg och hörde.

Under fredagen såg vi oss omkring. Ett fartyg som gick på grund 1990 låg och tog stor plats på stranden. Det spanade vi in lite extra när vi körde vattenskoter.

På lördagen åkte vi till Bangalore igen. Senare på kvällen tog John flyget hem. Den här gången klaffade det med taxi och allt. Tre fantastiska semesterveckor var därmed slut.

Nu är det knappt tre veckor kvar innan jag åker hem så vi ses snart, ha det bra!

Cicci

8 november 2010 16:20

Jag har läst detta också!! Haha ni ser ju sjukt hårda ut på hotellrummet med handduken som enda vapen...p&k

Cicci

8 november 2010 16:24

Förresten strandbilderna från Goa ser inte riktigt ut som jag hade tänkte mig...var det sådär grått?! Borde ju dock inte vara förvånad, efter ett besök på romantiska Varkala beach med lösspringande jyckar, skräp och strömt vatten!! ;)

Andreas

8 november 2010 16:36

Det var observant ;-)På fredagen var det grått. Vi skulle haft med oss kameran på torsdagen istället, men ingen av oss ville blotta våra bleka kroppar inför kameran innan vi hade fått lite färg :-)