Direktlänk till inlägg 4 juli 2010

Gasvajer trasig, var god stig av

Av Andreas Gustafsson - 4 juli 2010 16:28

Igår försökte jag hitta ett kafé med trådlöst internet för att kunna koppla upp mig med mobilen, det var lättare sagt än gjort. Hittade inget, dock fann jag ett internetkafé som inte hade öppnat ännu, men jag blev inbjuden till invigningsfesten den 7 juli. Ägaren trodde att jag var grek, inte pga av mitt utseende utan pga av mitt namn, det var kanske både och. Men han var trevlig.


Gjorde ett nytt försök idag med att hitta ett kafé med fungerande wi-fi. Jag letade längs en av huvudgatorna, Coffee Day hade men servern låg nere så jag fortsatte min promenad mot en annan huvudgata, MG road. Tog en riksha den sista biten. Hoppade av vid ett kafé, men de hade inte heller, blev tipsad om ännu ett kafé som skulle ha wi-fi, gick ut och tog en riksha dit.


Mannen som körde rikshan erbjöd sig att vänta medans jag fikade för att sedan köra runt och visa mig olika shoppingstråk. Det kan ha få göra tänkte jag så får jag se lite mer av Bangalore. Efter att jag hade fikat körde han runt mig till totalt 4 olika ställen som bara hade souvenirer, blev trött på det, han hade nog fortsatt om jag inte hade sagt till. Tror han kände de som ägde butikerna. Köpte bara en fin lite träuggla. När han skulle köra mig tillbaka kom vi bara halvvägs, gasvajern ’gick av’. Det var vad han sa i alla fall. Det var ganska uppenbart att han inte ville köra mig hela vägen tillbaka då jag inte hade köpt mycket. Senare kröp det fram att han fick bränslekuponger för varje affär han visade upp. Vi stannade vid sidan av vägen, han fick betalt för det han hade kört och så fortsatte jag min färd tillbaka med en annan riksha. Jag som bara ville hitta ett kafé med trådlöst internet.


Det är en frihet att åka riksha, man sitter inte instängd i någon bil eller buss och man känner alla lukter, vilket är både en för- och nackdel. Men det är inte roligt att fastna i bilköer och andas in alla avgaser som bussar, bilar och framförallt rikshas spyr ur sig.

                                                


Tillbaka på hotellet kände jag mig ganska trött, kändes skönt att inandas ren luft. Innan jag gick tillbaka till hotellet passade jag på att handla lite mat för morgondagen. Det är nämligen strejk utlyst mellan 06:00-18:00 pga höjda bensinpriser. Inga butiker är öppna under den tiden, förutom apoteken. Arbetsplatserna är också stängda vilket betyder att vi är lediga. Det får vi dock jobba in på lör istället. Man undrar vilken effekt en sådan strejk har om man ändå ska jobba in det vid ett senare tillfälle.


Min bevakning av metrobygget fortsätter, nedan är 3 kort där det går att se bygget mer i detalj.

          


Hej hopp!

 
 
Ingen bild

Joe och Tompa

4 juli 2010 22:56

Hellu!

Det var trevliga inlägg i din blogg. Jag och Långshank läste och fick oss goa skratt. Gillade också ditt lilla videoklipp, mer sådant. Du har ju en sådan talang för det där med att filma.

Hur ligger det egentligen till med tidsskillnaden till Bangalore? Vi loggade in på Skype nu för att konversera, men du var offline. Vore fint med ett samtal snart!

Ha det gott din gamle grek =) Tror bedömt inte att det var ditt namn som var främsta anledningen till grek-antagandet ;0)

Joe and Tompa

 
Ingen bild

Andreas

5 juli 2010 07:37

Hej!

Det är +3,5h i Bangalore. Nätet låg nere under senare delen av kvällen, vi får försöka igen.

Ha de gott!

/Greken

 
Ingen bild

Lina & Thomas

5 juli 2010 18:08

Hallå igen!!!
Härligt att indierna vill visa dig staden, men en "riktig" guide kanske hade varit bättre eller ngn annan chaffis... ;-)
Trevligt med inbjudan till invigningsfest, ska du gå?
När får du din lägenhet? Har du varit o sett den ännu? Hur är det på jobbet, vad är annorlunda mot hemma?
Vi tycker du skriver jättebra, så fortsätt med det! Många frågor idag... =)
Ha det gott! Kram

 
Ingen bild

Andreas

8 juli 2010 17:34

Hej, blev aldrig att jag gick på invigningsfesten, blev kvar på jobbet. Det som är annorlunda på jobbet är att man inte kan hänga med i snacket, när de skrattar hjärtligt kanske de skrattar åt mig :-) 'Kolla svensken, han äter med sked, mohahahaha' kanske de säger, vad vet jag. Det är vanligt att man äter med höger hand får jag tillägga.

Kommer att flytta till lgh om ca 2,5 v. Tror jag svarat på allt nu, kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Gustafsson - 8 november 2010 15:28

Hej! Det har varit långhelg här i Bangalore. Diwali har firats med smällare och fyrverkier i dagarna två. Jag var ute och kollade på fyrverkerierna i fredags kväll och var glad att jag inte träffades av någon raket. I detta inlägg tänkte ja...

Av Andreas Gustafsson - 1 november 2010 16:02

Hej!   Då var det dags att berätta om den andra semesterveckan.   Cicci och jag var bara hemma en dag innan vi åkte igen. Vi hade i stora drag lagt upp riktlinjer för veckan, men inget var bokat. Det första vi gjorde var att boka flygbiljette...

Av Andreas Gustafsson - 26 oktober 2010 16:26

  Hej,   Nu är tre härliga semesterveckor slut. Här kommer en kort sammanfattning från den första veckan.    Semestern började med att Cicci och jag åkte till norra Indien, först till Delhi där vi tillsammans med en lokalguide tog oss runt ...

Av Andreas Gustafsson - 10 oktober 2010 17:07

Hej! Igår kväll kom Cicci och jag hem från den första semesterveckan i norra Indien. Vi var i New Delhi, Corbett och Agra. Imorgon fortsätter vår resa till de sydvästra delarna till delstaten Kerala. En mer detaljerad reseberättelse kommer,...

Av Andreas Gustafsson - 19 september 2010 11:44

Hej!   Jag följer med spänning hur det går i valet från Bangalore, vill ju inte att min resa till Delhi ska vara förgäves. För indierna verkar det svenska valet passera obemärkt förbi, har inte hittat något om det i tidningarna, det kanske står n...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards