Alla inlägg under augusti 2010

Av Andreas Gustafsson - 29 augusti 2010 11:46

Hej!


Nu har internet kommit igång hemma igen så jag tänkte fortsätta där jag slutade senast. Förra lördagen åkte jag till Nandi Hills, beläget ca 60 km norr om Bangalore. När jag kom dit kunde jag inte se mycket pga av tjock dimma. Jag började i stort sett planera för när jag skulle åka dit nästa gång. Men jag ville inte åka hem direkt, utan jag gick runt en stund, även fast det inte gick att se långt. 

    

Efter en stund lättade det och det gick att skönja konturerna från närliggande berg. Till slut öppnade det upp sig helt så att man kunde njuta av utsikten, mkt fina vyer.

                 Uppe på berget kunde man också titta på ett tempel och besöka Tipu Sultans trädgård. Han härskade över furstendömet Mysore i slutet på 1700-talet. Men det är en annan historia.


Ha det bra!

Av Andreas Gustafsson - 22 augusti 2010 08:03

Hej! Jag sitter på balkongen och knappar på min mobil, mitt vanliga internet fungerar inte, jag hoppas på att det ska komma igång i början av den här veckan. Igår blev det en liten utflykt till Nandi Hills, en utsiktsplats norr om Bangalore. När vi kom dit var berget insvept av moln, det gick inte att se mkt. Men efter en stund klarnade det så att man kunde njuta av utsikten. Ska ladda upp lite kort på det. Ha de bra, vi hörs!

Av Andreas Gustafsson - 12 augusti 2010 17:44

Hej igen, måste berätta om utflykten i lördags, vi var tre pers.


Vi åkte till Mysore, en stad som ligger ca 13 mil sydväst om Bangalore, en bilfärd på över 3 h! Det gick inte fort på de större vägarna, max 80km/h, men det var ovanligt. På vägen dit stannade vi vid ett gammalt palats samt ett tempel. Vi hade blivit rekommenderade att titta på detta. Templet låg vid en flod, det var en fridfull plats. Vi var de enda utlänningarna där, folk stirrade på oss och undrade nog vad vi gjorde där, det gjorde jag med :-)

        

          


Därefter fortsatte färden mot Mysore, vi besökte först stadens zoo. Där fanns alla möjliga djur, kul att se. Sedan åkte vi till Mysore Palace som var huvudattraktionen, palatset har lika många besökare som Taj Mahal. Ett fint palats, fick aldrig någon riktig kläm på när det var byggt bara. Innan man gick in i palatset var alla tvungna att ta av sig skorna, man fick inte ta med sig kamera heller. Ganska skönt att tassa omkring barfota på sten- och marmorgolv, svalkande om inte annat.


          

När vi var nöjda med palatset gick färden mot en trädgård utanför Mysore. Det var en belyst trädgård, fint kvällstid. Det kanske inte låter så häftigt, men det drar tusentals människor, det var knökat. Höjdpunkten var vid en liten arena där det var en ljud och ljusshow med fontäner. Det var som att vara på en konsert, folk tjoade och visslade, märkbart faschinerade av showen.



Efter detta gick färden hem igen, vi var rejält trötta efter dagen. Nu skulle vi bara åka 13 mil igen....  


Av Andreas Gustafsson - 11 augusti 2010 17:12

Halloj!


Här är några kort på lägenheten, jag ska försöka att köpa lite växter att ställa på borden men det är lättare sagt än gjort. Har inte sett någon blomsteraffär i närheten, men jag ger mig inte så lätt :-)


Det finns två sovrum, ett vardagsrum, ett litet arbetsrum samt tre toaletter med dush. Fast det är bara en dusch som fungerar som det är tänkt, i den ena finns inget varmvatten, i den andra kommer det endast tre vattenstrålar från munstycket. Man skulle kunna skära ett pussel med någon av strålarna tror jag. Det finns två balkonger, en utanför sovrummet och en utanför vardagsrummet. Jag bor på trejde våningen så det är inte så högt upp. Jag gillar lägenheten skarpt.


Poolen har jag inte fått tillfälle att testa ännu, jag har däremot varit på gymmet som finns på bottenplan bredvid poolen.


So long!


                    


Av Andreas Gustafsson - 4 augusti 2010 16:45

Idag hade vi pot luck på jobbet. Knytis skulle jag säga på svenska. Alla tog med sig varsin rätt som man skulle bjuda på. Det var förvånansvärt många som sa att deras mammor eller fruar hade gjort i ordning lunchen. Jag var nog den ende som hade lagat maten själv, de frågade först var jag hade köpt det jag bjöd på. Vad hade jag med mig då?


Jo, igår kväll stod jag och stekte pannkakor, på gasspis. Blev överraskad över att jag inte brände några, det händer hemma ibland. Till pannkakorna köpte jag hallonsylt som var importerad från Danmark, fint ska det va.


Det var roligt att testa på så många indiska rätter på en gång, det var mkt kryddstarkt, fick gå ut och snyta mig pga att näsan rann. Men det var gott. Det var länge sedan jag gjorde en sådan kulinarisk resa över en lunch, tror inte jag har gjort det innan faktiskt.


Ha de bra!


           


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards